Sider

fredag 11. mars 2011

Så farlig fristende at det gir reisefeber!

Da var det på'n igjen med denne snøen. Og jeg som gledet meg vilt til vår nå... So close, but yet so far away! Og med snøen lavende ned utenfor vinduet her om dagen, drømte jeg meg bort herfra. Et [Bonytt] fra før jul som jeg enda ikke hadde rukket å lese ferdig, hadde en farlig fin artikkel om en riad i [Marokko].




Riad'en [Dar Seffarine] var en 500 år gammel ruin inne i byens medina, som nå er pusset opp i ekte marokkansk ånd. Riad'en er pusset opp med respekt for gammel marokkansk byggeskikk, med utbredt bruk av mosaikk og treverk. Ekteparet som driver riad'en har fått den glemte prakten tilbake. Det er brukt lokale håndverkere, som bokstavelig talt holder til i rett utenfor døren. Et eksempel er metallarbeidet i kobber på badenes vasker.



   


   

Jeg har alltid hatt lyst på en tur til Marokko, dette demper ikke akkurat lysten. I sommer var vi i [Tunisia]. (Enda godt vi rakk det før uttbruddet nå etter jul!) Teppehandel, søt myntete, dromedrar og kritthvite strender ga mersmak på araber-verden... Det blir nok Marokko engang, imens koser jeg meg med disse flotte bildene fra riad'en i [Fez].



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar